donderdag 7 april 2011

Pasen = eieren = paaseieren!

Het idee is niet nieuw en ook de uitvoering niet, maar het is zo leuk om te doen: paaseieren haken!

Vooral 's avonds voor de buis, als de rest naar een programma kijkt wat jou niet zo boeit, haak je er gemakkelijk een paar per avond.





Hang ze in een bloesemtak... of in een krans aan de deur... of aan de deurklinken... of gewoon overal in het huis. Leef je uit in kleurtjes en combinaties. (Ik heb de mijne in groen/geel/wit gehouden, dat zijn voor mij paaskleuren.)


Ik had een gemakkelijk patroon gezien, maar die eieren werden eigenlijk te groot vond ik, dus ik heb het een beetje naar mijn eigen smaak aangepast.

Begin met 2 lossen
  1. haak 6 vasten in de 1e losse, trek het uiteinde aan, zodat het gaatje sluit
  2. *1 vaste, 2 vasten in de volgende*  herhalen tot einde toer = 9 vasten
  3. *2 vaste in een, 1 vaste in de volgende*    herhalen tot einde toer = 14 vasten
  4. *1 vaste, 2 vasten in de volgende* herhalen tot einde toer = 21 vasten
  5. t/m 10.  21 vasten. hierin kun je mooi variëren met kleuren en patroontjes
    11. en verder:  1 vaste, 2 vasten samen haken.
Doorgaan tot er nog ca. 12 steken over zijn. Vullen en verder met minderen: steeds 2 steken samen.
Doorgaan tot er ca. 6 steken over zijn. Haak een hv naar de overkant en sluit zo het gaatje.
Haak een ketting van 15 lossen en steek terug met een hv., zodat een lus ontstaat.
Afknippen en afhechten. Klaar!



Bij het vullen moest ik denken aan vroeger, toen we nog niet van dat kant en klare vulmateriaal hadden (ik word oud....) Mijn moeder bewaarde haar kapotte panties, die ze in stukjes knipte om als vulmateriaal te dienen...voldoet ook prima natuurlijk! (wel eerst even wassen...;) )

    Verder vond ik nog twee goede tips voor het wisselen van de kleuren in een toer:

    "Om een nette overgang van de kleuren te krijgen, wisselt u van kleur vlak voor de laatste doorhaling op de laatste steek voor de eerste patroonsteek." 
    Dus de laatste vaste voor de kleurwissel haak je als volgt: insteken, naar voren halen in de eerste kleur, omslaan met de volgende kleur en doorhalen.

    "Haak als u verder gaat ook rondom de losse draad, zodat u geen draadeindes heeft aan de verkeerde kant" (tips van Drops Design)


    Het werkt perfect, geen gaatjes en geen losse draadjes!


    Veel plezier met het freubelen. Nog zo'n 2 weken voor het Pasen is...

    Karin

    7 opmerkingen:

    1. Wat gaaf die tak op je deur! Echt leuk idee zeg en bedankt voor het patroontje! Voor mij is het wel nieuw.

      Groetjes Geriene

      BeantwoordenVerwijderen
    2. Ik haak niet maar vind je tak heel erg leuk!
      Groetjes Michaja

      BeantwoordenVerwijderen
    3. Wat een leuke eitjes! Lijkt me een leuk klusje voor het weekend!
      Een mooi welkom heb je ervan gemaakt zo aan de voordeur!
      Petra

      BeantwoordenVerwijderen
    4. Wat leuk die tak met die eitjes! Leuke inspiratie voor de Pasen! Dank je wel voor het patroontje!

      BeantwoordenVerwijderen
    5. Staat mooi op die rode voordeur, ik denk dat ik er een paar ga haken voor de tak die nog steeds boven de tafel hangt, een overblijfsel van de kerstversiering. Ik ben ook al bloemenslingers aan het haken, eitjes erbij, helemaal goed...
      Dank voor het patroontje.
      Groetjes, Truus.

      BeantwoordenVerwijderen
    6. Wow, dat staat prachtig! Bedankt voor het delen.

      BeantwoordenVerwijderen
    7. Wat leuk zeg die eitjes! Het ziet er nog best ingewikkeld uit maar is dat ook zo?
      Fijn weekend!

      BeantwoordenVerwijderen

    LinkWithin 4

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...