zondag 12 februari 2012

Knuffeltje of handenwarmertje haken

Eenvoudig en snel met een leuk resultaat voor als je pas met haken bent begonnen (of geen zin hebt in grote projecten).

De basis is voor alle knuffeltjes hetzelfde, je kunt er zelf allerlei variaties op maken.

Romp:
gehaakt van wol met naald 4,5
- 2 lossen
- 6 vasten in 1e losse
- 2 vasten in elke vaste van de vorige toer (= 12 steken)
- *1 vaste, 2 vasten in de volgende* herhaal (=18 steken)
- *2 vasten, 2 vasten in de volgende* herhaal (=24 steken)
- *3 vasten, 2 vasten in de volgende* herhaal (=30 steken)
- 4 toeren van 30 steken
- *3 vasten, 1 minderen* herhaal (=24 steken)
- *2 vasten, 1 minderen* herhaal (=18 steken)

Vul de knuffel en druk de opening plat. Haak de tegenoverliggende steken met vasten aan elkaar.
Voor een uiltje haak je nog eens een toer vasten er bovenop.


Minderen: steek de haaknaald in en haal een lus door, steek in de volgende en haal weer een lus door. Eén omslag.Je hebt nu 4 steken op de haaknaald. Haal de eerste (de omslag) door de achterste 3. Nu heb je weer een steek op de naald.

Oog uil:
Begin met zwart
- 2 lossen
- 6 vasten in 1e losse
Wissel kleur
De laatste vaste voor de kleurwissel haak je als volgt: insteken, naar voren halen in de eerste kleur (zwart), omslaan met de volgende kleur (wit) en doorhalen.
Nu met wit:
- 2 vasten in elke vaste van de vorige toer (= 12 steken)
afhechten en opnaaien


Snavel uil:
- Roze ketting van 6 lossen 
- 3 vasten in elke losse, te beginnen in de 2e losse vanaf de haaknaald
- in de laatste losse 3 vasten
- nu ga je de hoek om en haak je 2 verder aan de andere kant van de lossen
afhechten en opnaaien 

De uil en de poes op de foto zijn gemaakt van dikker garen, geschikt voor haaknaald 4,5 of 5.
Het haasje haakte ik van dunner katoen, geschikt voor haaknaald 3,5 of 4. Om dan een knuffel van dezelfde grootte te krijgen moet je de basisvorm doormeerderen tot 42 steken ipv 30. En na 12 toeren weer minderen naar 36 en vervolgens 30 steken.

Met de basisvorm kan je allerlei variaties maken.
*Een poes met een lange staart en een dikker snuitje.
*Een haasje met lange oren en een ministaartje.
Maar ook bv. een varkentje met rond snuitje met 2 stippen en punt/flaporen, of een hond met een lange staart, een dikke snuit en flaporen.
Gewoon naar dierenplaatjes kijken en proberen.

Deze knuffeltjes kan je ook vullen met kersenpitten en er zo een warmtekussentje van maken.
Ik heb het geprobeerd met gedroogde bonen. Werkt ook, maar niet te lang in de magnetron doen. (het rook wel lekker trouwens...)

Succes!
Karin

13 opmerkingen:

  1. Die zijn leuk en zeker als je met één patroontje 3 verschillende versies kan maken. Bedankt voor het patroontje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ze zijn leuk en bedankt voor de beschrijving, groetjes Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ze zijn echt heel leuk! Voor mij is het echt abakadabra maar ik ben me er in aan het verdiepen, dit patroontje houd ik achter de hand!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Enig, zijn ze. Ik vul mijn knuffels meestal met maïs, maar die zal ik maar niet in de magnetron doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk zeg! Ik ben meteen weer aan het haken geslagen. Het lukt nog niet zo heel goed, maar we shall overcome..! Bedankt!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een schatjes! vooral het uiltje vind ik erg leuk.
    groeten Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een lieve beestjes heb je gemaakt. Ik weet niet of ik het je na kan doen...maar proberen ga ik het zeker. Denk dat de dames hier er wel eentje willen hebben. Ook al is het aan het dooien, wie weet komt er nog een vorst periode, verstop ik ze stiekum in hun jaszak. Heb nu al voorpret.
    Groetjes,
    Karen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat ziet dit er leuk uit! Goed idee om er bonen ofzo in te doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat zijn ze leuk. Maar ik snap deze stap niet:

    - *2 vasten, 2 vasten in de volgende* herhaal (=24 steken)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoe moet je van de poes het snuitje haken en het staartje? Leuk knuffeltje om te haken verder, niet zo moeilijk.

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin 4

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...